Anchetă

Monumentul de la Padeș mănâncă banii lui Troacă. De la buget!

Bugetul alocat de Primăria comunei Padeș pentru reabilitarea monumentului din localitate crește de la an la an, pe lucrări care nu se văd. “Diverse și neprevăzute”, așa este justificată alocarea a peste 100.000 de lei pe an, peste bugetul inițial. Decesul unui expert a fost mană cerească pentru primarul Mihăiță Troacă, pentru a mai umfla bugetul lucrării.

 

Haideți să vedem care a fost cronologia faptelor și cam cum se sifonează banul public.

Comuna Padeș a scos la licitație, în anul 2020, lucrarea “Reabilitarea, modernizarea, consolidarea și punerea în valoare a monumentului Proclamația de la Padeș”.

Lucrarea a fost adjudecată pentru suma de 812.744 de lei de o firmă care, potrivit site-ului Ministerului Finanțelor, avea la acea dată zero angajați și o cifră de afaceri de patru ori mai mică decât acest contract. Și apoi se mai miră primarii că lucrările nu sunt finalizate la timp.

De fapt, poate că sunt interese să nu fie finalizate la timp, ca să mai fie umflate sumele.

Dar, să facem o analiză a sumei inițiale, să vedem cam câți bani urmau să fie folosiți strict pentru reabilitarea și consolidarea monumentului. Conform devizului, suma de 505.047 lei a fost alocată pentru amenajarea terenului. Pentru cine nu știe, monumentul este plasat într-o poiană, mai exact în Câmpia Soarelui din Munții Vâlcan. Nici nu e cazul să vă spunem ce s-a făcut cu acești bani, că puteți să vă dați seama și singuri.

Important este că mai mult de jumătate din sumă a fost alocată pentru poieniță. În rest, 8.000 de lei pentru rețeaua electrică, 50.000 de lei pentru proiectare și asistență tehnică. Pentru investiția de bază puțin peste 247 de mii de lei, dar și aici mai intră organizarea și șantier și ceva numic, generic, “alte cheltuieli”.

Cu alte cuvinte, din ditamai suma inițială nu s-a alocat mai nimic pentru consolidarea monumentului.

Am omis să vă spunem că durata contractului era de opt luni. Dar, a venit anul 2021, lucrarea neterminată. Ce să și facă primarul Troacă?

Răspunsul este simplu și la îndemână. Un act adițional, de suplimentare a valorii lucrărilor cu 10% și o prelungire a termenului de execuție cu șase luni.

Haideți să aflăm motivarea autorității contractante, că așa se numesc ăștia care dau banii.

Potrivit informațiilor publicate pe portalul licitațiilor publice, totul a pornit de la faptul că expertul tehnic atestat de Ministerul Culturii a murit, astfel că s-a impus efectuarea altei expertize! 

“Pe parcursul întocmirii proiectului tehnic, proiectantul a constat o serie de neajunsuri ce trebuiau remediate pentru îndeplinirea cerințelor de calitate impuse de lege, și anume: - Dl. Anatolie Cazacliu, expertul tehnic atestat MC care a întocmit Expertiza tehnică la faza DALI, a decedat, fiind nevoie de efectuarea unei noi expertize; - La evaluarea din faza DALI, nu au fost cuprinse mai multe categorii de lucrări necesare realizării proiectului, cum ar fi: dezafectările necesare pentru începerea lucrărilor, nu au fost prinse lucrări pentru sistematizarea terenului, drenarea acestuia, pregătirea pentru dalare și înierbare, aleea de acces nu are prevăzut iluminat pe timp de noapte, iar stâlpii de iluminat cu înălțime de 3m au fost considerați inoportuni, fiind destinați traficului auto. Astfel s-a ajuns la o modificare a valorii contractului cu 105.869,82 lei față de contractul inițial al cărui obiect principal este de lucrări, rezultând o valoare finală a contractului de 918.613,82 lei fără TVA, reprezentând o valoare a modificării de 13.03% față de contractul inițial. Nu au existat modificări anterioare aduse contractului”, este explicația oficială.

Ce să înțelegem de aici? 1.Dacă moare expertul, refacem expertiza. 2. Deși mai mult de jumătate din suma inițială a fost alocată pentru amenajarea terenului, de fapt în banii ăia nu au intrat nici dezafectările, nici sistematizarea, nici dalarea, nici drenarea. Nu reușim să ne dăm seama pentru ce lucrări au fost folosiți banii, poate au fost pentru purificarea aerului și creșterea strălucirii soarelui, că nu par să fi fost pentru ceva concret. 3. Abia când lucrarea ar fi trebuit să fie terminată, și-au dat seama că nu au bani pentru lucrări de început, cum ar fi dezafectări, drenări etc.

Dar, să nu fim cârcotași, că nu ne stă bine. A venit și anul 2022, prelungirea de contract a ajuns la 14 luni și s-a mai făcut o suplimentare de sumă acum, în toamna care tocmai s-a încheiat. Au mai apărut niște diverse și neprevăzute.

“Modificarea contractului are ca obiect accesarea capitolului de diverse și neprevăzute pentru lucrările neprevăzute ce au apărut pe parcursul derulării contractului. Modificările au fost operate în baza art. 221, alin. (1), lit.c, din Legea nr. 98 / 2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare. Modificarea a avut loc în data de 27.09.2022. Valoarea modificării (valoarea diverse și neprevăzute): 34.993,10 lei fără TVA ce reprezintă o modificare a prețului contractului inițial cu un procent de, 4,31%, sau cu un procent de 3,81% față de prețul contractului rezultat de la ultima modificare”, se arată în anunțul de pe SICAP. În ce constau neprevăzutele, nu scrie.

Lucrarea a fost inaugurată astă-vară, cu un spectacol, înainte să fie terminată. Așa cum vă spuneam, în toamnă s-au mai dat niște bani. Practic, a fost stricată frumusețe de poiană cu niște dale de beton, puse niște proiectoare și cam atât se vede.

Anul 2021 a fost declarat Anul „Tudor Vladimirescu”, pentru că s-au împlinit 200 de ani de la Revoluția din 1821. Cumva, ideea era ca lucrarea să fie terminată cu această ocazie. Poate ne facem timp să dăm o tură prin Poiana Soarelui, înainte de căderea zăpezii, să vedem cu ochii noștri ce (nu) s-a făcut cu acești bani.

Dacă Domnul Tudor ar trece astăzi prin Padeș, ar constata că norodul a rămas tot fraier, că tagma jefuitorilor își face treaba, dar și că acum durează restaurarea unui monument mai mult timp decât dura realizarea lui acum o sută de ani. Doar că acum avem organe de anchetă și control. Avem?

Să vă spunem două vorbe și despre firma ATIC DUOPART SRL, care a câștigat lucrarea. Este din Alba, dintr-o comună, a fost înființată în 2017 și a avut primul angajat abia după obținerea contractului de la Padeș.

 

Vizualizări: 4,612

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Anchetă:

Citește și: