Anchetă

Cum a ajuns locomotiva pe dalele pietonale din gara Turceni

Un incident feroviar petrecut anul trecut în gara CFR Turceni revine în atenție după ce Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER) a publicat raportul final al anchetei.

Conform documentului, în data de 11 octombrie 2024, un tren Regio al CFR Călători, care circula pe ruta Filiași–Târgu Jiu, a lovit dalele pietonale dintre liniile feroviare din stația Turceni, după ce un regulator automat al sistemului de frânare s-a desprins de pe locomotivă. Incidentul nu a provocat victime, dar a dus la avarierea locomotivei și la anularea trenului pe distanța Turceni–Târgu Jiu.

 
Mecanicul a oprit trenul după ce a auzit un zgomot anormal
Potrivit raportului AGIFER, mecanicul trenului Regio 2855 a auzit un zgomot ciudat în momentul în care garnitura a intrat în stația Turceni. După oprirea trenului, el a descoperit că regulatorul de frână s-a desprins și a lovit dalele pietonale dintre liniile III și IV, îndoind tija de fixare.

Trenul, format din două vagoane și locomotiva electrică EC 053, a fost declarat defect, iar călătorii au fost preluați de un alt tren, Regio 2857. Pagubele materiale au fost estimate la 253,45 lei.

 
Locomotivă produsă în 1975, fără reparații majore din 2011
Ancheta AGIFER a scos la iveală faptul că locomotiva implicată, EC 053, fusese fabricată în anul 1975 la uzina „Rade Končar” din fosta Iugoslavie. Deși încă se afla în exploatare, nu mai beneficiase de nicio reparație capitală (RK) de peste 13 ani, ultima fiind efectuată în ianuarie 2011 la Reloc Craiova.

În acest interval, locomotiva a parcurs peste 1,35 milioane de kilometri, fără a fi trecută prin reparații planificate, așa cum impun normele tehnice în vigoare. AGIFER a concluzionat că neefectuarea la timp a reviziilor și reparațiilor prevăzute de legislația feroviară a fost principala cauză a incidentului.

 
La momentul producerii evenimentului, CFR Călători nu a făcut public incidentul, însă acesta a intrat în atenția AGIFER, care a trimis o echipă de investigatori la fața locului.

Raportul complet a fost publicat abia la sfârșitul lunii septembrie 2025 și arată, încă o dată, problemele cronice ale parcului feroviar românesc – multe locomotive fiind vechi de câteva decenii și întreținute deficitar, din lipsă de fonduri sau piese de schimb.

Vizualizări: 1,620

Alte articole din Anchetă:

Citește și: