Ultima oră

Trei firme în competiție pentru contractul de 33,8 milioane lei cu Complexul Energetic Oltenia

Trei dintre principalii jucători din transportul feroviar de marfă – CFR Marfă, Carpatica Feroviar și Grup Feroviar Român (GFR) – concurează pentru un contract în valoare de 33,83 milioane de lei, privind transportul de cărbune către Termocentrala Turceni, potrivit informațiilor publicate de Club Feroviar.

Licitația, lansată de Complexul Energetic Oltenia (CEO), ar putea influența semnificativ dinamica pieței feroviare din România.

Contractul prevede transporturi de cărbune pe o perioadă de 15 luni, iar termenul de depunere a ofertelor a fost 21 octombrie 2025. Evaluarea ofertelor se va încheia până la 30 decembrie, urmând ca operatorul câștigător să asigure livrările zilnice către centrala energetică.

În competiție se află și Carpatica Feroviar, companie nou-înființată care a preluat o parte din patrimoniul CFR Marfă. Potrivit directorului general Daniel Apostolache, operatorul dispune de 6.450 de vagoane și 200 de locomotive, însă se află încă în proces de dezvoltare și recrutare de personal, ceea ce ridică semne de întrebare privind capacitatea de a derula contractul din 2026.

De cealaltă parte, CFR Marfă mizează pe experiența acumulată și pe infrastructura existentă, dar rămâne vulnerabilă din cauza problemelor financiare și a riscului de reintrare în insolvență. Surse din industrie atrag atenția că, în cazul în care compania de stat ar câștiga licitația, activitatea acesteia ar putea fi afectată de planul convenit între Guvernul României și Comisia Europeană, care prevede înlocuirea treptată a CFR Marfă cu Carpatica Feroviar.

Cel de-al treilea concurent, Grup Feroviar Român (GFR), controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, adaugă o dimensiune complexă competiției. GFR este partener al CFR Marfă în societatea mixtă Rolling Stock Company (RSCO), care administrează material rulant. Potrivit surselor citate de Club Feroviar, GFR nu ar deține suficiente vagoane de cărbune pentru contractul CE Oltenia și ar putea apela la material rulant închiriat de la RSCO, situație ce ar ridica posibile probleme de conflict de interese.

Conform cerințelor licitației, operatorii trebuie să poată asigura o capacitate de transport de până la 14.000 de tone pe zi, echivalentul a șapte trenuri complete în 24 de ore. Ofertele sub 9.000 de tone/zi nu vor fi acceptate, iar fiecare participant trebuie să dispună de cel puțin 490 de vagoane tip FALS, zece locomotive electrice și trei locomotive diesel pentru manevre.

Vizualizări: 612

Alte articole din Ultima oră:

Citește și: