Ultima oră

Deraierea de la Berbești, provocată de infrastructura feroviară degradată și lipsa personalului de întreținere

Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER) a publicat raportul oficial privind accidentul feroviar produs în 24 iulie 2024, între stațiile CFR Berbești și Hm Popești, soldat cu deraierea unei locomotive CFR Marfă. Ancheta a confirmat că principalele cauze ale incidentului au fost starea critică a infrastructurii feroviare și lipsa personalului necesar pentru întreținerea și reparațiile liniei.

În dimineața zilei de 24 iulie 2024, în jurul orei 09:34, trenul de marfă nr. 60566, compus din 25 de vagoane încărcate și tractat de trei locomotive (DA 913 – titulară, DA 1004 – multiplă tracțiune și DA 1183 – împingătoare), a plecat din stația CFR Alunu, cu destinația Băbeni, pentru CET Govora.

În jurul orei 11:10, pe o curbă cu deviație dreapta, între Berbești și Popești, mecanicul locomotivei DA 913 a sesizat zgomote anormale și a declanșat frânarea de urgență. După oprire, s-a constatat deraierea locomotivei de la osia nr. 6, cu o distanță parcursă în stare deraiată de 35,5 metri.

Raportul AGIFER arată că infrastructura liniei era într-o stare tehnică grav deteriorată. Măsurătorile efectuate după accident au relevat multiple abateri peste limitele admise:

- Torsionare a căii de 24 mm (față de maximul admis de 15 mm);
- Depășiri ale toleranțelor privind ecartamentul și nivelul transversal;
- Uzură excesivă a șinei exterioare;
- Diferențe neadmise între săgețile vecine ale curbei;
- Colmatarea completă a prismei de piatră spartă, cu praf de cărbune și vegetație;
- Traverse din lemn putrezite și utilizarea unor tiranți metalici improvizați pentru menținerea ecartamentului.

Toate aceste deficiențe indică faptul că lucrările de întreținere periodică nu au fost realizate conform prevederilor legale, ceea ce a crescut semnificativ riscul producerii accidentului.

Un factor esențial în agravarea situației infrastructurii a fost lipsa personalului. În cadrul Districtului nr. 7 Popești, care gestionează tronsonul unde a avut loc deraierea, activau doar:

1 șef de district linii,
2 revizori de cale,
3 meseriași întreținere cale,
2 muncitori necalificați.


Acești 8 angajați aveau în grijă aproape 57 km de linie feroviară, de o complexitate ridicată. Potrivit documentelor oficiale, numărul optim ar fi trebuit să fie de 36 de muncitori, existând așadar un deficit de 30 de angajați. Această lipsă cronică de resurse umane și materiale a fost identificată drept un factor sistemic major în producerea deraierii.

Raportul mai arată că pe secția Băbeni – Alunu, în perioada 2020–2024, s-au produs zece accidente feroviare, toate având cauze similare: infrastructură degradată, lipsă de întreținere, personal insuficient. Acest istoric ridică semne serioase de întrebare asupra managementului riscurilor din rețeaua feroviară.

Vizualizări: 238

Alte articole din Ultima oră:

Citește și: